
Stworzenie przyjaznej algorytmom strony internetowej to tylko połowa sukcesu. To nie roboty będą z niej korzystać, tylko użytkownicy. Chodzi o zapewnienie im wysokiej jakości contentu oraz przyjemności z eksplorowania strony. Czym jest SXO w takim razie? Otóż jest to innowacyjne połączenie technik SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Te dwa fundamenty wpływają na odbiór witryny, a co za tym idzie – jej pozycję rankingową w Google.
Spis treści
Cechy strony zaprojektowanej w duchu SXO
Przede wszystkim nawigacja. Każdy element na stronie jest dostępny od ręki, użytkownik nie musi tracić czasu na szukanie interesujących go elementów. Całość jest prosta i przyjemna tym samym w użytkowaniu. Drugą cechą strony jest jej atrakcyjny interfejs. Chociaż jest prosta, to nie grozi jej nuda. Aspekty wizualne zwracają uwagę, a tym samym wydłużają czas trwania sesji w witrynie – jak wiesz, im jest on dłuższy, tym lepiej. Czcionka, tekst, przyciski się nie wykluczają, a uzupełniają. Każdy z elementów jest czytelny, a tym samym wspiera interakcję. Jest to szczególnie ważne w kontekście konwersji, która wiąże się z ruchem na stronie, klikalnością oraz sprzedażą. Dodatkowo strona dostosowana jest do urządzeń mobilnych, a czas jej ładowania nie przekracza trzech sekund.
Jak widzisz każdy z tych elementów i tak powinien podlegać optymalizacji SEO. Tutaj jednak musisz postawić się na miejscu internauty – czego sam oczekujesz i czego chciałbyś doświadczać?
Jakie działania składają się na SXO?
Czym jest SXO już wiesz, teraz czas przejść do praktyki.
Techniczna optymalizacja
SEO on-site oraz off-site mają za zadanie poprawić jakość budowy witryny pod kątem pozycjonowania. Chodzi więc tutaj o użycie meta tagów, słów kluczowych, przyjaznego adresu URL, linkowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz mobilności i czasie ładowania. Wszystko to powinno być jak najbardziej naturalne, aby użytkownik nie miał poczucia, że jest poddawany reklamie bądź manipulacji.
Content marketing
Treść to bezsprzecznie jeden z najważniejszych elementów SXO. Pomijając fakt, iż musi być merytoryczna i bezbłędnie napisana, to liczy się jej układ. Tytuły, nagłówki, paragrafy, fragmenty, przypisy, cytaty oraz temat. Wszystko to, wpływa na odbiór treści. Konieczna jest więc optymalizacja nagłówków, wykorzystanie menu oraz – ponownie – słów kluczowych.
Analityka
SXO nie istnieje bez monitoringu i analityki. Wykorzystaj wszelkie dostępne narzędzia, aby śledzić ruch na stronie, zachowania odbiorców, konwersje, CTR, współczynnik odrzuceń, etc. Warto zacząć od podstaw jakie zapewniają Google Search Console oraz Google Analytics.
UI
Jest to część projektowania UX. W informatyce określa się w ten sposób wszystkie elementy aplikacji i/lub strony internetowej pozwalające na interakcję pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Są to elementy graficzne, które wspierają proces komunikacji, takie jak: galeria, menu, kolorystyka, rozkład tekstu, animacje, przyciski, szeroko pojęta hierarchia informacji na stronie. Warto jest w tym zakresie śledzić najnowsze trendy. Czego oczekują odbiorcy w tym roku? Podzielonego i obrotowego ekranu, animacji 3D? Wszystko to powinieneś mieć.
Web development
Twoja domena powinna być zaprojektowana pod SXO, chodzi tutaj o jej kod, skrypty JS oraz CRO. Musisz mieć wgląd w ścieżkę konwersji klientów, jeśli prowadzisz witrynę e-commerce.
Wnioski
Czym jest SXO? Konkludując można powiedzieć, że jest to holistyczne działanie, polegające na stworzeniu super funkcjonalnej i interesującej strony. Wiesz już na czym się skupić, jednak nie jest to łatwe zadanie. Rozważ więc współpracę z profesjonalnym projektantem UX, aby wyprzedzić swoją konkurencję.