Co zrobić, żeby nie przytyć podczas ciąży?

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. Już za kilka miesięcy na świat przyjdzie jej dziecko. W tym czasie zachodzi wiele zmian w funkcjonowaniu kobiecego organizmu. Mowa tutaj przede wszystkim o zmianach w gospodarce hormonalnej. Fakt, iż w łonie kobiety rozwija się dziecko, w naturalny sposób wpływa też na masę jej ciała. Tycie w ciąży to zjawisko całkowicie naturalne. Wiele kobiet zastanawia się jednak nad tym, co zrobić, aby nie przytyć zbyt mocno podczas ciąży. Z myślą o nich przygotowaliśmy niniejszy artykuł. Zapraszamy do wnikliwej lektury.

Tycie w ciąży – co warto wiedzieć na ten temat?

Mnóstwo kobiet zastanawia się nad tym, co zrobić, aby nie przytyć w ciąży zbyt dużo. Warto wiedzieć, że przybieranie na wadze w optymalnym tempie jest niezwykle istotne dla zachowania dobrego stanu zdrowia – zarówno przez kobietę jak i jej nienarodzone dziecko. Nadmiar zbędnych kilogramów, który pojawi się podczas ciąży, w przyszłości może być niezwykle trudny do zrzucenia. Z tego względu warto dokładnie wiedzieć, ile powinno się przytyć w ciąży. 

Sporo przyszłych mam ma duży problem z zaakceptowaniem szeregu zmian, które zachodzą w ich organizmach. Ciało kobiety po ciąży zmienia się w diametralny sposób i powrót do dawnego wyglądu może być prawdziwym wyzwaniem. Z tego względu kobiety, które chcą cieszyć się odpowiednią figurą po ciąży, powinny pamiętać o tym, w jaki sposób należy o siebie dbać podczas ciąży, aby nie przytyć zbyt mocno. 

Optymalny przyrost masy ciała – nie za mały i nie za duży – jest niezwykle istotny zarówno dla stanu zdrowia przyszłej mamy jak i jej nienarodzonego dziecka. Jeżeli kobieta przytyje zbyt mało, może to sprawić, że dziecko będzie odżywione w niewystarczający sposób. Inne konsekwencje niedożywienia to zaburzenia w gospodarce hormonalnej, a w konsekwencji nawet poronienie. Zbyt mała masa ciała kobiety podczas ciąży zwiększa też ryzyko pojawienia się bólu kręgosłupa u przyszłej mamy. Z kolei nadwaga w ciąży znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową oraz nadciśnienie. Jest także czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo wystąpienia obrzęków oraz przyspieszenia akcji porodowej. 

Ile należy przytyć podczas ciąży? 

Ile konkretnie można przytyć podczas ciąży? Powinno to być uzależnione przede wszystkim od tego, jaka była początkowa masa ciała kobiety, czyli krótko przed zajściem w ciążę. Panie, które mają niedowagę, na koniec ciąży powinny być cięższe o około 12-18 kilogramów, te, u których masa ciała jest prawidłowa około 11-15 kilogramów, a kobiety z nadwagą od 7 do 11,5 kilogramów. 

Co jeść, żeby nie przytyć w ciąży zbyt dużo? 

Powyższe pytanie zadaje sobie mnóstwo kobiet. Podstawowa kwestia, na którą koniecznie należy zwracać uwagę, to zapotrzebowanie energetyczne. Jest to obiektywny wskaźnik, który mówi nam o tym, ile faktycznie powinna jeść kobieta. Warto wiedzieć, że w pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne jest praktycznie niezmienne. W drugim trymestrze jest już ono większe o około 400 kalorii, a w trzecim – o 500. 

Jakie są podstawowe zasady żywienia podczas ciąży? Kobieta powinna spożywać około 5 zbilansowanych, pełnowartościowych i zdrowych posiłków. Przerwa między poszczególnymi posiłkami powinna wynosić około 3-4 godzinny. Podstawą codziennej diety muszą być warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste – makarony, pieczywo czy kasze a także chude mięso, ryby oraz nabiał. 

Czego nie wolno jeść w ciąży? 

W trakcie ciąży należy unikać dań zawierających spore ilości tłuszczu, cukru oraz soli. Oznacza to, że musimy porzucić fast foody, dania wysoko przetworzone, słodycze oraz słone przekąski. Dieta przyszłej mamy musi być zdrowa oraz pełnowartościowa. Jeżeli organizm będzie prawidłowo odżywiony, to będzie to miało bardzo dobry wpływ na rozwój nienarodzonego dziecka. Jeżeli kobieta ma jakiekolwiek wątpliwości co do swojego jadłospisu, powinna skorzystać z pomocy specjalisty, np. dietetyka. Dzięki jego wsparciu z pewnością uda się jej stworzyć taki jadłospis, który zapewni dziecku odpowiedni rozwój. 

About the author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *